17. marts 2012

Kunst og kultur skaber stolthed og god branding

Pia Areblad gav forleden i Alsion eksempler på, at kunst-projekter i virksomheder har skabt mere innovative organisationer, bedre arbejdsklima, mere tilfredse kunder og god branding.

En snes mennesker fra det private og offentlige erhvervsliv nord og syd for grænsen sagde ja tak til muligheden for at møde Pia Areblad, som ved et fyraftensmøde forleden i Alsion gav dokumenterede eksempler på, at kunst-projekter har skabt bundlinjeresultater som mere innovative organisationer, bedre arbejdsklima, mere tilfredse kunder og god branding.
Pia Areblad, som har en master-baggrund i politik og teologi, er nu strategi- og udviklingsdirektør i Tillt, Gøteborg. Hun er kendt og anerkendt i Europa for sin store praktiske viden om, hvordan erhvervslivet ved at integrere kunst og kultur kan opnå store forbedringer, som også kan måles på bundlinjen.

2017_erhverslivet_paa_beggesidder_af_graensen_0106_web480px.jpg
Ved mødets start fik deltagerne straks en forsmag på foredragsholderens anderledes tilgang til tingene. Hendes firmas navn ”Tillt” kommer netop af, at hun gerne ser en lidt anderledes og mere ”skæv” tilgang til tingene.

Pia Areblads styrke ligger i – ud over et overbevisende engagement - at hun og hendes tilknyttede kunstnere i Tillt kan dokumentere en række gode resultater, især fra Sverige, hvor kunst og kultur allerede i stor udstrækning er anerkendt som middel til virksomheds-innovation.

Pia_mini_conference_IMG-3318_web320px.jpg

- Det interessante er, at selv om vi arbejder med medarbejderne internt, så skaber processerne ikke kun innovation og bedre arbejdsklima. Der følger også ”eksterne” gevinster som tilfredse kunder og god branding med, fortalte Pia Areblad, som understreger, at der ikke er tale om events, men udviklingsprocesser.

- Det var inspirerende at høre Pia Areblad og hendes eksempler på, hvad det kan føre til, når man bringer kunsten og erhvervslivet sammen. Jeg synes, det kunne være spændende at se, hvilken udvikling det kunne føre med sig, hvis en virksomhed her i området stillede en stol til rådighed for en kreativ kunstnerisk person, siger direktør i Sønderborg Erhverv og Turisme, Michael Willemar Svanøe, som sammen med 2017 Kulturhovedstadssekretariatet stod bag arrangementet.
Pia Areblad var i Sønderborg for at samarbejde med teamet, som netop nu arbejder på højtryk med Sønderborg og Sønderjylland-Schleswigs ansøgning til at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Ansøgningen skal afleveres 15. juni.
 
FAKTA

Blandt eksempler på projekter nævnte Pia Areblad en virksomhed, hvor en stor gruppe truckførere endte med at opføre en ”truck-ballet” på det centrale torv i Gøteborg foran et stort publikum. Processen frem mod balletten skabte stor innovation og stolthed blandt medarbejderne.