19. juni 2011

ELBILER GAV BAGHJUL TIL RALLY PÅ SØNDERBORG HAVN

Elbiler kan ikke skyde samme topfart som de gammeldags benzindrevne. Men når det måles på klima og fremtidsperspektiver, gav elbilerne i Tour de Flens alligevel baghjul til deltagerne i det benzinrally, der samtidig blev kørt i Sønderborg.

Samtidig med, at gammeldags benzinosende biler lørdag drønede rundt på Sønderborgs nordhavn til Mekonomen Rally Championship, så tilskuerne holdt sig for ørerne, kunne man på Rønhave Plads længere oppe i byen studere lydløse og miljøvenlige elbiler.

elbiler_005_AP_artefact.jpg
I midten Werner Kiwitt fra energioplevelsesparken Artefact i Glücksburg og Sønderborgs forhenværende borgmester A.P. Hansen, åbnede Tour de Flens på Rønhave Plads i Sønderborg.

Her var de nymodens biler samlet til starten på "Tour de Flens" - et arrangement i samarbejde mellem klima- og kulturaktører i Sønderborg og Flensborg. Elbilerne skulle ud på en rute fra Sønderborg til Flensborg - dog uden at det handlede om at køre stærkt. I stedet skulle deltagerne dyste i at køre økonomisk - altså bruge mindst muligt strøm, hvilket gøres med samme teknikker, som når der skal spares benzin: Brems med motoren, sluk for aircondition, kør ikke for hurtigt osv. Denne dag var det dog nødvendigt at bruge strøm på vinduesviskeren. Det regnede - men det var selvfølgelig ens for alle.

Tysk solcelle-sensation

Fra Sønderborg-området var mange af de ti elbiler, som borgere for tiden er testpiloter i, men også én af kommunens elbiler, som bruges af hjemmeplejen, holdt klar. Fra den tyske side kom flere forskellige eldrevne køretøjer - også en varebil og en type, der kan beskrives som en sofacykel med hjælpemotor i kabine. Og så kunne man se "Solar World no. 1", der med er vægt på 200 kg kan køre 120 kilometer i timen på sit seks kvadratmeter solcellepanel. Solcellebilen, der er bygget på universitetet i Bochum i Tyskland, var dog ikke ude at rulle i Tour de Flens, men blev fragtet på en anhænger.

Stop - som i hestevognens tid

Inden el-bilerne satte kursen mod første stop - Benniksgård i Rinkenæs, talte den både teknik- og kulturinteresserede forhenværende borgmester i Sønderborg A.P. Hansen:

- Ja, i min bedstefars tid skulle man også stoppe hestevognen for hver 30 kilometer, så hesten kunne få havre og kusken en lille én, sagde han med henvisning til det, der på nuværende tidspunkt er den største hæmsko for elbilernes udbredelse: At de har begrænset rækkevidde på en "tankfuld" el, og at der mangler en infrastruktur med stationer til opladning.

Jesper Rosanes, der er formand for Sønderborgs seniorudvalg skulle køre en af kommunens elbiler, der bruges af hjemmehjælpere, og han kunne bekræfte, at der mangler noget i udviklingen.

- De fungerer godt, når det er i bymidten, men om vinteren har de svært ved at holde strømmen i batteriet, og når de skal repareres, skal de til Roskilde.

Men teknologien og - forhåbentlig også infrastrukturen - udvikles hele tiden, og mon ikke, elbiler en dag rykker ind i enhver husstand? Det vil i hvert fald kunne mærkes på CO2-udledningen, som transportsektoren står for to tredjedele af i Danmark. Som det er allerede nu, er elbilerne velegnede til kortere ture, og de kører væsentligt hurtigere end end hestevogn - faktisk op til 130 kilometer i timen.

elbiler_001_solarbil.jpg
Den tyske solcellebil "Solar World no. 1" var med, men var kun til skue denne dag.

Følelser skal i spil

På dansk side var arrangøren ProjectZero, der arbejder for at gøre Sønderborg CO2-neutral i 2029, mens det på den tyske side var Klimapakt Flensburg e.V. - et konsortium af 15 virksomheder, institutioner og offentlige institutioner, der har sat 2050 som deadline for CO2-neutralitet. Men klima er også formidling og kultur, og med som arrangør var Artefact - en energioplevelsespark i Glücksburg og visionen Sønderborg med Sønderjylland-Schleswig - Europæisk Kulturhovedstad 2017.

Idémanden bag kulturhovedstadsvisionen, Stephan Kleinschmidt, sad selv bag rattet i én af elbilerne, men inden holdt han en tale om ideerne i kulturhovedstad og om, hvordan kultur og klima hænger sammen.

- Vi har hørt om miljø i mange år, men vi skal ikke bare vide, hvad vi skal gøre, vi skal også gøre det. Hvorfor er det så svært at komme fra at vide og til at handle? Det er fordi viden er rationel erkendelse, som opfattes af den rationelle hjernehalvdel. Men vi skal også have gang i følelserne, før vi handler, og det er her, kulturen kommer ind i billedet. Her aktiveres glæde,  begejstring, sammenhold, undren og frygt. Og det er i disse tilstande, vi virkelig flytter os.

Fra landbrug til turisme

På Benniksgård blev deltagerne sat ind i Flensborg Fjords historie og naturværdier. Benniksgård er også et eksempel på udvikling fra primærproduktion til oplevelsesøkonomi. Her har ejeren, Mads Friis, stået for omdannelsen fra landbrug til et hotel- og golfresort.

Undervejs var der også stop i Sønderhav ved den berømte Annies Kiosk, som er et yndet stoppested for folk, der vil nyde en hotdog eller en is med udsigt til Okseøerne, og efter en times stop i Flensborg skulle turen slutte med en middag hos Artefact i Glücksburg, hvor borgmester Dagmar Johans skulle tage imod.